A. Kadir Jasin: Father & Son, Government & People

Yusuf Islam_Cat Stevens_Mojo Awards 2009 Categ...

Cat Stevens a.k.a Yusof Islam Image via Wikipedia

( Excerpt from article “Father & Son,  Government &  People”  by The Scribe  A Kadir Jasin, 11 July 2011.)

[Please take note, ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

[WHEN commenting, please state your name/pseudonym at the beginning of your comment. Also please make it as brief as possible or break it up into parts and send separately. I am having difficulty mastering new blog format. Apologies and thank you.]

CAT Stevens (now Yusof Islam) – the father – in the song “father and son”, said:

”It’s not time to make a change,
Just relax, take it easy.
You’re still young, that’s your fault,
There’s so much you have to know.
Find a girl, settle down,
If you want you can marry.
Look at me, I am old, but I’m happy.”

Those were the words that came to mind when I saw the images of young people battling the police during the weekend’s Bersih 2.0 demonstration in Kuala Lumpur.

I was once like them. Back when I was a poor youth “battling” the ruling class and the capitalists of my kampung, I wrote a poem damning my father for his fanaticism towards Umno and his calm acceptance of the “takdir”, which in those days meant abject poverty and marginalisation.

Then, at 26 I became a father and lived on a salary of under RM800 a month. I had little choice but to conform to the demands of fatherhood. Idealism gave way to reality, but it remained in my subconscious. Thanks to the New Economic Policy, hard work and luck, I am better off now and far away from the poverty and deprivation of my youth.

My father had been gone two years now. My mother, Alhamdulillah, is doing well. In his final months my father said no to newspapers, preferring the Quran instead.

So now, like Cat Stevens, I can tell my children and their peers that:

“I was once like you are now, and I know that it’s not easy,
To be calm when you’ve found something going on.
But take your time, think a lot,
Why, think of everything you’ve got.
For you will still be here tomorrow, but your dreams may not.”

For good or evil, right or wrong, I believe, I have done my part for my family, my society and country. It’s now for my children and the children of people of my generation to take over. All that I can do is to tell the stories of my past as a guide for them to plot their future.

As such, I don’t blame young people for pursuing their political and ideological ideals, more so at the time when, the general consensus says, idealism is dead. I wish to disagree and I hope fervently that the youthful idealism is alive and well.

And the older people must not take youthful idealism and rebelliousness for granted. Let them speak out. Let them express themselves beyond “Akademi Fantasia”, “Raja Lawak” and devotion to Manchester United.

Yes, there’s a price to pay and, for that, I consider myself lucky. I received spirit-lifting poems and I also received damning letters and emails from my children. Until today, when I am past 60 and my eldest child is nearly 40, we still laugh and, occasionally, cry together.

Listen to what the “son” in Cat Stevens’ song has to say:

“How can I try to explain, when I do he turns away again.
It’s always been the same, same old story.
From the moment I could talk I was ordered to listen.
Now there’s a way and I know that I have to go away.
I know I have to go.”

The biggest mistake a parent could do is not to listen. If you want your children to listen to you, you must listen to them. Feeding, clothing, sheltering and educating them are your responsibility. They are not the things that bind them to you to eternity, but love and affection do.

The same applies to the government. Providing platforms and the right environment for the people to feed, cloth, shelter and educate themselves are the responsibilities of the government. The government is elected and funded by the people. In return, government is supposed to do good for the people.

So, when the government does a good deed, the people don’t have to say thank you or be grateful. That’s what the government is for – to do good things. Of course, out of courtesy and decency, it’s good to say thank you. We should instead be grateful to God for His guidance and blessings.

But if the government does wrong, it must be condemned. We do not elect the government to do bad or wrong things. If the government makes no restitution or we are unhappy with its apology, our ultimate respond is not to vote for it in the general election.

And neither the father nor the government can keep telling the younger generation “it’s not the time to make a change.”  The government cannot, on the one hand tell the people to change their lifestyles to cope with rising cost of living, while on the other continuing with its extravagance in personal spending.

The father: “It’s not time to make a change,
Just sit down, take it slowly.
You’re still young, that’s your fault,
There’s so much you have to go through.
Find a girl, settle down,
if you want you can marry.
Look at me, I am old, but I’m happy.”

The son: “All the times that I cried, keeping all the things I knew inside,
It’s hard, but it’s harder to ignore it.
If they were right, I’d agree, but it’s them you know not me.
Now there’s a way and I know that I have to go away.
I know I have to go.”

There’s a limit to what we, as parents, and by extension government, can do to tell what the young should do. After all, it’s their future that’s at stake. And not all of them wish to migrate or can do so even if they want. Malaysia is still their future – good or bad.

An Bob Dylan said:
“Come gather ’round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You’ll be drenched to the bone.
If your time to you
Is worth savin’
Then you better start swimmin’
Or you’ll sink like a stone
For the times they are a-changin’.”

Footnote: In a 2009 report, Sin Chew Daily Said: The Election Commission deputy chairman Datuk Hj Wan Ahmad bin Wan Omar said, Malaysians had become more positive in voter registration after the general elections last year, especially Chinese voters, while the Indians were the least enthusiastic.
He also told Sin Chew Daily, registration assistants appointed by DAP were the most active, followed by PAS, UMNO and PKR, while the assistants appointed by Gerakan and MIC were the least enthusiastic in registering new voters.

The times the are a changing.

Posted by A KADIR JASIN at 1:40 PM

19 comments:

samurai melayu said…

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

You touched our lives with this article especially the para….

‘Yes, there’s a price to pay and, for that, I consider myself lucky. I received spirit-lifting poems and I also received damning letters and emails from my children. Until today, when I am passed 60 and my eldest child is nearly 40, we still laughed and, occasionally, cried together.’

Jerk our tears with nostalgia..

Thank you, esteemed Datuk.

ALFATIHAH, AMIN

2:25 PM

raja2u said…

Assalamualaikum,

YBhg Dato’ dan Pembahas yang dihormati.

9hb Julai sudah datang dan sudah pergi .Masih ramai yang berbincang mengenai perhimpunan Bersih. YAB PM kita telah berlepas ke Turkmenistan. Kita doakan beliau selamat pergi dan selamat kembali.
Saya percaya beliau pergi dengan senang hati kerana sehari selepas 9hb Julai beliau telah turun padang ke Jalan Tuanku Abdul Rahman dan kawasan sekitar dan bersalaman mesra dengan orang-orang disitu. Tiada yang marah-marah. Semuanya aman damai.Rakyat kita tidak mahu gadoh. Mereka mahu hidup bebas. Berita yang rakyat akan huru hara nampaknya rekaan semata-mata.

Saya setuju dengan Dato’ biarlah anak kita menentukan hala tuju mereka kerana keadaan sudah berubah.Kita lihat dan beri nasehat dan bantuan yang berpatutan sahaja. Rumah yang dahulunya berharga RM 40,000 sekarang sudah berharga RM 400,000. Mustahil bagi mereka memiliki rumah cara kita dahulu lagi.

Ada diantara pembahas kita menyindir orang Melayu yang mengikuti perhimpunan Bersih sebagai tidak berprinsip kerana membenarkan orang bukan Melayu (dan wanita pula) mengetuai mereka. Ini berlaku kerana pemimpin negara kita tidak membenarkan orang muda kita bergiat dalam aktiviti mengeluarkan pendapat yang bertentangan dasar-dasar yang diterima pakai Kerajaan secara terbuka.Lihat sahajalah tindakan sedang diambil untuk mengesan penuntut-penuntut universiti kita yang mengambil bahagian dalam perhimpunan ini untuk diambil tindakan.Begitu juga nasib yang sama akan menimpa kakitangan Kerajaan kita.

Saya tidak tahu samada dasar Kerajaan tersebut baik atau tidak jangka panjang bagi negara kita.Yang saya tahu seandainya orang kita tidak kehadapan menentang Inggeris dan hanya ta’at dengan arahan yang diberi sahaja kita tidak mencapai taraf hidup yang kita nikmati sekarang.Begitu juga kita sayangkan UMNO masa dulu kerana Pemuda UMNO akan kehadapan untuk menghadapi sebarang cabaran baik dari luar atau dalam.Sekarang semuanya sudah berubah. Kita telah diminta untuk menyerahkan segala-galanya kepada Kerajaan menentukan hala tuju kita.

Melihat kepada perkembangan akhir-akhir ini melalui internet saya merasa lega melihat orang muda kita agak aktif dan mempunyai pendirian mereka sendiri untuk “survival” dalam dunia yang penoh cabaran ini.

Saya berdoa apa yang sedang berlaku ini adalah ujian Allah kepada kita untuk senantiaa berfikir untuk kebaikan bersama. Kalau kita masih ingat himpunan Bersih 1 dan Bersih 2 disudahi dengan hujan turun di Kuala Lumpur yang hanya Allah mengetahui maksudnya.

Raja Abdul Rahman bin Raja Mohammad Dain,
Pencetus Strategik Vision,
Petaling Jaya.

4:16 PM

Anonymous said…

Dari: Pak HJ JB

Salam Dato’,

Tepat sekali. Bila Dato’ mula berfalsafah maka saya pun rasa nak tumpang sekaki.

Secara analogi, peranan seorang bapa terhadap rumahtangga dan keluarganya sama saja dengan peranan sebuah
kerajaan terhadap rakyat dan negara. Kalau kita mahukan keluarga kita “berjaya” kita mesti terlebih dahulu mentakrifkan maksud “berjaya” itu supaya semua ahli keluarga kita (sebenarnya termasuk kita sendiri) melanggani idea “berjaya” yang sama.

Begitu juga halnya dengan hubungan kerajaan-rakyat; rakyat mesti difahamkan maksud negara “berjaya” supaya kita sama-sama bergerak mencapai “kejayaan”. Saya percaya semua orang mahukan sebuah negara yang aman dan makmur – rakyatnya bebas bergerak, berkarya dan menjalani kehidupan menurut kepercayaan masing-masing tanpa rasa takut dan bimbang. Ada orang mengatakan itu suatu Utopia, tapi tak apalah asal saja jangan Ethiopia. Tak salah kan kalau kita mengangan-angankan sesuatu yang indah?

Namun, kita selaku orang Islam, dituntut untuk berfikir, merancang dan bertindak dalam kerangka Islam yang berlandaskan keimanan. Wajiblah kita beriman bahawa Allah itu wujud, yaumil mahsyar itu benar, akhirat serta syurga dan nerakanya itu benar dan Allah maha berkuasa lagi maha mengetahui. Sama ada kita seorang bapa atau ketua kerajaan, kita akan berdiri
sendirian semasa dihisab nanti. Ketika itu tidak ada barisan kabinet atau anak isteri sebagai teman – hanya catatan amalan sahaja. Tidak ada keluarga atau kerajaan yang akan dihisab Allah diakhirat nanti, tetapi kita secara individu. Wajiblah kita
beriman bahawa ketua kerajaan akan ditanya bagaimana dia mendapatkan kuasanya dan bagaimana dia melaksnakan amanah kepada subjeknya. Bapa akan ditanya bagaimana dia melaksanakan amanahnya sebagai ketua keluarga. Tidak akan ada yang terlepas atau dapat disembunyikan lagi kerana setiap yang berkait dengan kita akan bangkit menuntut haknya sambil menjadi saksi. Maka berbahagialah mereka yang kembali kepada Allah dalam keadaan redha dengan segala pemberian Allah kepadanya dan Allah pula meredhaiNya. Mereka itulah orang yang sebenar-benarnya berjaya!

Dato’,

Idealisme anak-anak muda adalah idealisme yang suci lagi tulen. Semakin anak-anak muda ini membesar saban hari idealismenya dicabar dan dirobek. Segala nilai-nilai yang diajarkan padanya dan segala yang mula dipercayainya dicabar dari segenap penjuru oleh gelagat-gelagat manusia lain yang mempersenda dan memperlekehkan idealismenya. Ada yang mampu bertahan dengan idealismenya tetapi jiwanya tersiksa, tetapi tak sedikit yang tewas lalu menjadi sebahagian daripada yang memporak peranda dan merobek idealisme. Alangkah indahnya kehidupan didunia fana ini kiranya kita dapat menghayati idealisme yang membawa kepada ummatan wasatan, hablum minallah wa hablum minannas, baldatun thayyiban wa rabbun ghafur dengan kita menepati ayat 110 Surah Ali Imran.

Wallahu a’lam

4:35 PM

Anonymous said…

Salam Dakj

bila baca posting datuk kali ini teringat dekat bapak saya dekat kampung….jerteh,besut trg…ADUNnye deris jusoh (mantan menteri besar trg)…..katanye…kalau pokok x dibaja elok2 jadi buahnye pun x elok bila besar nanti…

best rgds,
poknik82

4:50 PM

art harun said…

Salam Datuk,

Excellent post. And may I say that you have excellent taste in music as well.🙂

4:53 PM

Anonymous said…

Thank you Datuk for this posting. I’ve been grappling for the right words to express how I feel. You dished them out in spades, and more. Although I sometimes disagree with some of your writings, I must say that I’m grateful for them nonetheless. Thank you.

A.K.

4:59 PM

Anonymous said…

bila dato cakap macam ni

“So, when the government does a good deed, the people don’t have to say thank you or be grateful. That’s what the government is for – to do good things. Of course, out of courtesy and decency, it’s good to say thank you. We should instead be grateful to God for His guidance and blessings.”

teringat saya kat pengampu mahathir yang selalu suruh bersyukur pada pemimpin….padahal bukan duit mak ayah dia yg diguna untuk kebajikan rakyat, tapi hasil cukai rakyat yang diamanah untuk dijaga dengan jujur

jibam

5:07 PM

ORANGUTAN PENANG said…

DEAR PAS PRESIDENT,

As a son,i have this to say,please dont go to the street again.At least not for Ambiga..if you dont understand,i will write it in Malay.

TUNTUTAN AMBIGA MELALUI IFC

1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh… dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Dear Tok Guru, I hope this is not true..

TK

5:11 PM

Anonymous said…

U have finally written something that makes sense. Bravo. However, do check on your use of past tense instead of present tense when talking about laughing and crying with your kids. Some typos here and there too. But nevertheless, keep it up.
*badrul*

5:53 PM

Baijat said…

SALAM DATUK AKJ…

SAYA JEMPUT LAWAT KE BLOG POST SAYA…

SUARA ANAK MUDA YANG HIDUP DI RANTAU…

http://fromkl4u.blogspot.com/2011/07/antara-kesenangan-ketenangan-dan.html

6:20 PM

Anonymous said…

one man’s terrorist is another’s freedom fighter.

but freedom from what? tyranny? oppression? want?

~erwinkarim~

8:40 PM

Dr Mazlan said…

Dato Kadir.

Jika Dato hendak menbandingkan Father and Son antara najib dan Tun Razak atau Hishamuddin dengan Tun Hussin Onn atau Tun Mahathir dan Mukriz,apa yang berlaku sekarang amat mendukacita kan.

Tun Razak memulakan Felda dan najib menghancorkannya.Tun Hussein Onn merupakan Perdana Menteri yang paling tegas.Ia berani memasokan Dato harun dalam penjara walau pun Dato Harun pada masa itu Dato harun amat popular.Hishamiddin sabagai menteri dalam Negeri banyak membuat kesilapan didalam keputusannya terutamanya dalam issue bible dan Berseh.

Saya tidak mahu koment lagi nanti takut jadi fitnah,memadailah saya berkata jita Najib takut kapada bini dan hendak mengunakan popularity bapanya untok meraqiah undi Melayu luar bandar,susah lah.

9:29 PM

mekyam said…

this should serve to wash away some of the bitterness and bad tastes of this recent saturday. excellent follow-up piece, tok scribe!

10:32 PM

Mustapha Ong said…

Salam DAKJ,

I am amazed that at your age you could still remember the meaningful poems that we all of us were forced to memorise in our school days of the 50s and 60s. Those days were different and we had to read English literature as a subject. I am sure most of us cherished the old school system and syllabus. Today, education had been politicised as and when a new Minister takes charge of his portfolio, in order to gain political support. We were free to learn foreign and languages including Chinese, Tamil and Arabic at one’s own choice.

Let me digress a bit and reflect my thoughts on the day of the July 9 anti-government demonstration. I had also taken a back seat and was in Port Dickson last saturday, July 9 when KL City was under siege with insanity in the name of political reforms at the behest of the oppositions.

However, it took me more than 8 hours to return to KL due to 9 police road blocks on my way home. At the end of the day, there were no winners and losers except the financial losses suffered by the business owners during the few hours of chaotic situation.Ironically, most of the opposition leaders were in some posh hotels and only showed their faces in the latter afternoon.These were the political opportunists in the highest order in defying the order of YDP Agong.

My conclusion is that PDRM should be complimented as they had done a good job that had eased tension and prevented the loss of lives and properties in the city. It was a better coordinated police security prevention compared to the handling of the 2007 demonstration.

Personally, I am not against public rally and street demonstrations which I had witnessed in Vietnam (1972), Italy (1974), Poland (1984), Brazil (1994), Washington DC (1997) and New Zealand (2001). I was amazed that the demonstrators in all those countries were not fanatical or emotional. They even brought their family members along carrying their colourful placards and banners. They marched in rows until they arrived at their destination approved by the government. They normally gathered in a stadium or an open field before their organisers and leaders addressed the rally.

However, Malaysians have yet to demonstrate peacefully and also our police security force had no clue how to mobilise and assemble the demonstrators in a holding area, before they are allowed to march on the street until they arrived at their approved destination. In the end, it is a question of power showdown by the authority on one hand and the highly emotional demonstrators on the other extreme side of the political divide.

Why should the opposition blamed the police when things went out of hand as a preventive measure in order to reduce tension, loss of lives and properties? There is nothing wrong in the use of water cannon and tear gas in times of crowd control as practised in most countries.

Unfortunately, the rally organiser and the opposition had made every incident, big or small into sensational news as part of their agenda. They even demanded that the sudden death (heart attack) of the late Baharuddin Ahmad, husband of Wanita PKR Setiawangsa should investigated by a Royal Commission!

10:34 PM

ab said…

Salam Dato,

Apa hal Dato nostalgia kembali? …
Tetapi saya tersentuk olih tulisan dato ini.

Saya juga sudah meningalkan jauh kemiskinan sejak `dibesarkan’ melalui DEB yang tidak pun sempurna.

Tiada model DEB sebelumnya untuk panduan atau diteladani…perlu pujian tinggi kepada pelaksananya WALAUPUN ADA SILAP MERATA RATA.
DEB itu bukan wahyu,cuma rekaan manusia untuk memperbaiki kaumnya.

INDIA dan INDONESIA yang merdeka lebih awal dari Malaysia masih tercari cari sistem untuk memperbaiki kehidupan rakyat teramai, masih jauh dari negara ini…Indonesia dengan hampir 95-97% melayu,islam berbahasa melayu, India hampir 95% hindu dan berbahasa inggeris (pentadbiran, sekolah,kolej,universiti) adalah lebih `homogeneous’ dari malaysia pun mengalami kesulitan untuk tujuan tersebut.

Peristiwa sabtu lalu jelas menunjukan orang melayu perlu berfikir lebih dari kebiasaannya.Sebarang tuntutan untuk menjatuhkan kerajaan yang memerintah,tidak kira segagah mana pun sesaorang itu ADALAH SECARA satu undi seorang….kalau berdemontrasi pun tak mungkin dapat buat 10 kali undi seorang!.

Saya setuju benar anak anak kita membentuk pendirian politik mereka,TETAPI BIARLAH MEREKA membentuk pendirian sendiri tanpa
godaan orang orang tua,lebih lebih lagi dari generasi `has beens’…biarkan mereka didalam `sphere’ mereka,biar mereka buat silap,buat salah didalam pilihan kerana itulah pengalaman yang mengajar mereka…education is always on the past events and experiences.

Abu Bakar Ab Rahman

Tututan untuk berdemostrasi masih ada tetapi bukan untuk tujuan seperti tersebut yang bolih dilakukan dimeja perbincangan.

11:16 PM

Anonymous said…

5 Question to Najib on the power of Democracy!!!!
1. What power have you got?
2. Where did you get it from?
3. In Whose interest do you exercise it?
4. To Whom are you accountable?
5. How can WE get RID of YOU?

1Malaysia

1:19 AM

Anonymous said…

Orang Melayu janganlah hilang pedoman. Bersabarlah banyak-banyak dan saya yakin kalau kita bersatu padu tak ada sesuatu pun yang kita tak boleh capai. Yang penting kita orang Melayu janganlah melatah dan terlalu beremosi.

Bila kita hilang pedoman maka akibatnya kita orang Melayu akan terombang ambeng tak tentu hala perjalanan hidup kita.

Apabila membuat sesuatu tindakan kita harus fikirkan adakah ianya akan memberikan kita kebaikan atau keburukan dan memudharatkan bangsa kita.

Kalau kita hentam keromo sahaja dan ikutkan hati tanpa bijak menggunakan akal kita maka memang amat malang bagi orang Melayu.

Bila kita susah bangsa lain takkan nak tolong kita, tapi bila kita senang semua akan menempil kat kita untuk nak menumpang semangkong apa yang kita ada kerana mereka selalu anggap mereka pun ada hak apa yang kita ada.

Jadi perhimbunan haram BERSIH ini ada agenda tersembunyi yang orang Melayu tidak nampak dan membabi buta turut bersama Ambiga berdemo.

Fikir-fikirkanlah!!

Kita jangan terus tertipu kononnya apa yang kerajaan buat semuanya tidak memberikan manfaat kepada bangsa Melayu. Saya kurang bersetuju dengan tuduhan sedemikian. Kerajaan dah banyak tolong orang Melayu tapi malangnya orang Melayu tidak dapat mengambil peluang yang telah diberikan. Banyak yang gagal kerana orang Melayu tidak dapat bersaing. Ada sahaja masaalah yang dihadapi oleh orang Melayu apabila menjalankan sesuatu kerja atau perniagaan dan tidak dapat diselesaikan bersendirian. Apabila gagal, satu cara yang dilakukan ialah menuding jari kat kerajaan dengan berbagai-bagai tuduhan dilemparkan, wal hal puncanya adalah datangnya dari diri sendiri.

Anak Manja

3:34 AM

Fireman Sam said…

Salam Dato’,
Mintak kebenaran utk ulas sedikit pandangan Saudara Orang Utan Penang.

Sebagai peguam, adalah tanggungjawab seorang peguam untuk menasihati dan pertahankan yang dituduh (defendan) dalam konteks seorang peguambela. Inilah professionalisma yang wajib terhadap seseorang peguam tidak kira agama, bangsa ataupun haluan politik seseorang.

Saya rasa secara kebetulan orang ini bukan Melayu dan seorang wanita. Dia juga mantan presiden Majlis peguam negara.

Walaupun dia bukan Islam dan kurang tahu tentang Islam (andaian sahaja), tugasnya sebagai seorang peguam langsung tiada kaitan dengan dugaan yang dia memusuhi Islam. Yang nak menjadikan ini sebagi isu mungkin ada agenda tersendiri…bagai ada udang disebalik batu.

Sebagai rakyat negara demokratik,kita bebas bersuara dan berhak memegang kepada pendapat masing-masing. Itulah hak kita, tetapi fahamilah tanggungjawab seseorang peguam terlebih dahulu. Perguaman adalah profession yang mulia dan menjadi tonggak kedaulatan undang-undang sesebuah negara.

Jika tersilap cakap ataupun menyinggung perasaan mana-mana pihak, saya minta maaf.

8:58 AM

awang batuburok said…

Dear Tuan Mustapha Ong,

sorry your comments is very confusing and contradicting when you make comparison between BERSIH rally on July 9, and civil society rally overseas.

the behaviour of police forces and authorities between those occasions were totally different.

10:04 AM

Post a Comment

Older Post Home

Subscribe to: Post Comments (Atom)

2 Responses “A. Kadir Jasin: Father & Son, Government & People” →

  1. Alice22Smith

    February 19, 2012

    Great article, sweetie! I’ll be waiting for more! By the way, why don’t you make your blog a bit more social.

    Alice 22Smith
    dominos coupons

    Reply
  2. This really is actually enlightening. Great research!

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: