APA: Pengalaman Tragedi 13 Mei

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cerita penyapu menjelang 13 Mei 1969

(Petikan artikel “Pengalaman 13 mei 1969” oleh APA 30 Jun 2011)

Aku Peduli Apa @ APA  40 comments

13 Mei 1969 satu tragedi berdarah yang tercatit dalam sejarah hitam negara kita.Pada generasi baru atau generasi lama yang tidak terlibat secara langsung yang hanya mendengar cerita dari sumber bacaan atau penceritaan dari mulut orang mungkin 13Mei tidak membawa apa apa erti atau keinsafan dalam diri.Tapi pada mereka yang mengalami dan terlibat pastinya kesan nya amat mendalam sekali apatahlagi mereka yang kehilangan orang tersayang dalam tragedi berdarah itu.

Aku berumor 9 tahun masa tragedi itu berlaku.Keluarga aku tinggal disatu perkampungan setinggan di Jalan Kelang Lama yang dipanggil Kg Sentosa B dimana Bandar Seri Sentosa berdiri hari ini.Penempatan bekas lombong ini mengandungi  2 buah perkampungan Melayu iaitu Kg Sentosa A & B serta satu perkampungan kaum Cina bernama Kg.Manggis.Kampung aku betul betul bersempadan dengan Kg Manggis ini dan rumah kami adalah rumah ke-5 dari sempadan kedua kampung ini yang hanya dipisahkan oleh satu anak sungai dan jambatan kayu.

Disempadan inilah tempat kami yang masih kanak kanak masa itu berkumpul untuk bermain kerana terdapatnya kawasan lapang disitu yang agak besar juga(masa kanak kanak semuanya nampak besar) yang aku kira seluas 2 gelanggang bola keranjang.Disitu terdapat sebuah kedai runcit yang dipunyai oleh seorang India Muslim yang aku panggil Pakcik Hamid dan diseberang jambatan sana dikawasan kampung Cina terdapat kedai runcit milik seorang apek Cina.Jadi tak hairanlah kanak kanak suka berkumpul disini untuk bermain kerana kemudahan membeli gula gula dan ‘Aiskrim Malaysia'(mungkin generasi sekarang tak tahu apa dia aiskrim ini) bila ada duit.

Saperti yang pernah aku ceritakan dalam entri aku sebelum ini atas tajuk yang sama,dari kawasan permainan inilah aku selalu melihat kaum Cina kampung sebelah sering membawa masuk lembing tajam dengan menaiki motorsikal lama sebelum tragedi ini terjadi.Kekerapan Cina Cina ini mengangkut senjata tajam kedalam kampung mereka pernah aku ceritakan kepada ayahku,tapi masa itu cerita aku tidak diambil kisah sangat mungkin kerana memikirkan aku masih budak lagi.

Diringkaskan cerita seingat aku kekerapan mengangkut lembing dan pedang ini menjadi jadi dan aku masih ingat disuatu petang aku terdengar sekumpulan orang orang dewasa mula membicarakan keresahan mereka tentang hal ini termasuk ayah aku.Yang peliknya cina cina ini akan merenung kearah kami dengan pandangan yang megah dan sombong setiap kali melintas sambil kadang kadang menghunus pedang dan lembing keudara sambil melaungkan sesuatu yang aku tak faham waktu itu.

Petang sebelum kejadian berdarah itu berlaku kami semua kanak kanak diarah Tok Empat agar pulang awal dan tidak bermain disitu saperti selalu.Kelihatan wajah wajah panik dan cemas dikalangan kaum ibu mencari anak masing masing termasuk arwah ibuku.Kami semua diarah pulang dan mengunci pintu rumah masing masing oleh Tok Empat kerana kebanyakan kaum bapa tiada dirumah kerana masih belum pulang dari bekerja.Bila aku bertanya kepada arwah ibu kenapa,dia hanya menjawap hal orang tua jadi aku tak perlu bertanya.

Arwah ibu amat cemas sekali masa itu kerana sehingga hari dah malam ayahku masih belum pulang dari bekerja di Kem Sungei Besi.Cuma bila dengar bunyi motor Vespa ayah dilaman barulah kelihatan wajahnya mula ceria.Ayahku masuk kerumah dengan badan dan pakaian nya berbau petrol.Selepas mandi dan makan malam barulah dia menceritakan pengalaman ngerinya diserang sepanjang perjalanan memasuki Jalan Kelang Lama oleh penyerang penyerang yang terdiri dari kaum Cina dan India.Dia dilontar ‘bom api'(molotov cocktail) sepanjang jalan pulang tapi kami bersyukur dia selamat.

Malam itu perintah berkurung (curfew) diisytiharkan.Satu mesyuarat yang melibatkan semua orang kampung diadakan dilaman rumah Pakcik Baha.Aku dan kanak kanak lain macam biasalah bermain tanpa menghiraukan apa yang dibincangkan oleh orang orang dewasa.Sesekali aku berhenti dan mencuri dengar bila ada yang meninggikan suara seakan bunyi nak bergaduh.Yang paling aku ingat sampai hari ini ialah bila ayahku dengan nada yang marah berkata,”Hidup mati, aku tidak akan berganjak dan lari dari sini,apa nak jadi jadilah!”.Aku berhenti bermain dan terus mengikuti perbincangan mereka.Akhirnya keputusan sebulat suara orang kampung bersetuju untuk berpindah ke dewan masyarakat dikampung A kecuali 6 keluarga termasuk kami.

Malam itu bermulalah rutin menjaga kampung kami oleh 6 orang pahlawan…oops 7 orang..termasuk AKU.Walaupun baru berumur 9 tahun aku tidak akan membenarkan apa apa terjadi kepada ayahku.

Berbekalkan sebilah golok terselit di pinggang yang ayah berikan kepadaku,aku merasa saperti pahlawan Melayu silam..itulah perasaanku waktu itu.Antara nama teman teman ayah yang masih ku ingat yang sama berkawal ialah Arwah Pakcik Baha,Pakcik Nayan dan Pakcik Zainal,yang dua lagi itu aku tak ingat lagi.Tapi akulah selalunya yang terlebih dahulu berdengkur disitu…

Ada masanya ayah tidak membenarkan aku turut serta berkawal diluar jadi terpaksalah aku dirumah kehulu kehilir berkawal konon nya.Pantang dengar bunyi pelik sikit diluar pasti aku bingkas bangun dengan golok sedia terhunus.Dirumah suasana nya lebih bosan sebab kami semua adik beradik hanya dibenarkan tidur cara bersandar didinding sambil sesekali arwah ibu akan mengetuk ibu jari kami supaya kami mudah terjaga jika ada kecemasan.Aku lebih suka bersama ayahku berkawal sebab boleh tidur sampai pagi disitu tanpa gangguan.Tapi seingat aku,banyak masa aku dihabiskan bersama mereka berjaga sampai ke pagi.Ini disebabkan dari masa kesemasa cina cina dari kampung sebelah sana coba berbuat sesuatu kepada kami.

Malam pertama perintah berkurung mereka merentang kawat berduri diatas jambatan kayu sambil meyusun tong drum ala ala kubu perang.Besen aluminium ditebuk ditengah sambil diletakan mentol lampu untuk menyuluh kearah kami.Tak silap aku tidak kurang 3 spotlight jenis ini yang didirikan malam itu.Arwah Pakcik Baha yang angin dengan tindakan kurang ajar mereka telah melepaskan satu das tembakan senapang patah miliknya ke udara sambil melaungkan Allahu Akbar dan dikuti azan oleh ayahku.Melihat kami(termasuk aku ehh..ehh)marah mereka terus memadamkan spotlight itu mulai malam itu.Keesukan harinya satu pertemuan diadakan ditengah jambatan diantara orang Melayu dan Cina sambil bersetuju untuk menjaga kampung masing masing dan memastikan tiada orang dari luar baik Melayu atau Cina datang membuat kacau disitu.

Aku tak ingat berapa lama perintah berkurung ini berjalan tapi macam aku kata diawal tadi semasa budak budak semuanya nampak besar dan semuanya dirasakan lama.Banyak insiden yang pelik pelik berlaku dalam waktu itu yang aku dah tak berapa ingat.Sebagai contoh disuatu malam datang satu land rover Polis Hutan bersama 5 anggotanya yang diketuai oleh seorang pegawai yang dipanggil Tuan Rahman.Dia ini memang anti-Cina giler punya,sebab dibadan nya lekat parut berbutir peluru yang pernah menusuk tubuhnya hasil pertempuran dia dengan grombolan komunis satu masa dulu.

Bila dia melihat cuma ada 6 orang Melayu dan seorang budak sahaja yang berkawal mempertahankan kampung,sedangkan disebelah sana tidak kurang 30-40 orang Cina dia naik angin.Malam itu juga dia memanggil satu trak lagi bantuan dan mengarahkan semua orang Cina Kg Manggis menyangkung sampai ke pagi sambil merampas senjata mereka.Sebelum beredar dia telah memberi amaran kepada orang orang Cina kampung itu andaikata kami di pengapa apakan dia berjanji akan datang kembali dengan mesingun dan menghabiskan mereka semua.Sejak itu barulah terasa selamat sikit bila berkawal malam.

Ada juga kisah yang melucukan masa itu.Bila curfew dilonggarkan beberapa jam untuk orang ramai mendapatkan bekalan yang dah beberapa hari terputus,berpusu pusu penduduk kampung yang lari berlindung di kampung A kembali memeriksa rumah masing masing.Masih ingat kedai runcit India Muslim Pakcik Hamid diawal cerita tadi?Habis dipecahkan mereka untuk mencuri barang keperluan.Aku pun tumpang sekaki mengambil(mencuri) apa yang dapat.Pulang dengan bangga kerumah dimarahi oleh arwah ibu kerana mengambil barang yang bukan milik kami dan disuruh memulangkan nya semula.Itulah pelajaran pertama tentang jangan mengambil yang bukan hak kita dari arwah ibu yang aku pegang sehingga hari ini Alhamdulillah.

Masa kelonggaran ini juga bantuan makanan dari kerajaan datang melalui RIDA(MARA) waktu itu.Berbaris lah penduduk untuk mengambil bantuan bekalan yang berakhir dengan satu keluarga mendapat 2 pot susu beras,1 pot tepung,1 pot susu gula dan 4 keping roti potong.Arwah ibu kata tepung ini diberi bukan untuk dimakan tapi untuk dibuat ‘bedak sejuk’..he he he.

Berbalik kepada kisah perintah berkurung tadi setelah beberapa lama ianya dilonggarkan berperingkat peringkat sehingga keadaan balik saperti sediakala.Perkataan ‘Muhibbah’ mula menjadi perkataan popular waktu itu.Setelah semua penduduk kembali kerumah masing masing satu majlis muhibah telah diadakan diantara orang Melayu dan Cina kampung kami dikawasan lapang tempat permainan kami.Seorang dari ketua kaum Cina itu bertanya kepada ayahku dan masih aku ingat sampai sekarang,”Kawan,siapa itu ramai ramai Melayu baju hitam sama lu orang tiap tiap malam?”Apa yang aku difahamkan oleh ayahku selepas majlis itu yang cina cina tu hairan melihat 300-400 orang berpakaian hitam siap dengan tanjak bersenjata lembing dan parang berjaga sepanjang waktu.300-400 orang????Sampai sekarang masih menjadi misteri kepada aku dan bila ditanya ayah aku akan tersenyum cuba mengelak dari menjawap nya sehingga hari ini.

Ada lagi kisah lucu yang berlaku selepas itu bila aku mengikut arwah ibu kepasar PJ Old Town bila keadaan dan reda tapi semua masih berhati hati dan waspada.Seorang India tua telah mencuri sebiji buah petola dan memasukannya kedalam baju yang dipakainya.Orang ramai yang menyangka dia menyorokan parang didalam baju telah lari bertempiaran dan ianya menyebabkan domino effect bila ada yang menyebarkan cerita Melayu sedang mengamuk dipasar itu.Sehingga semua orang bertempiaran lari termasuk peniaga peniaga Cina dipasar itu meninggalkan barang jualan dan duit mereka.Begitulah phobia nya masyarakat selepas tragedi itu.

Tapi yang paling menyayat hati bila melihat mayat mayat berbilang bangsa yang dihanyutkan arus Sungei Kelang selepas tragedi itu.Mayat yang kadang kadang tersangkut dikaki jamban yang dibina ditepi tepi sungai buat aku terkejut bila tiba masa nak lepaskan hajat dan terpaksa ditemani seseorang.Aku tak terkira berapa ramai tapi jumlahnya agak besar terutama selepas hujan dan airnya tinggi dan deras.

Itulah selingkar kisah pengalaman aku mengharungi tragedi berdarah 13 Mei.Kisah ini harus diambil iktibar oleh generasi yang lahir selepas atau pun generasi sewaktu yang tidak melaluinya agar ianya tidak berulang lagi dimasa akan datang.Tapi melihatkan perkembangan semasa yang berlaku ketika ini yang melibatkan penganjuran perhimpunan haram BERSIH aku sangsi ianya tidak akan berulang kembali.

Dari percikan percikan bunga api perkauman yang dibakar setiap hari oleh berbagai pihak terutamanya di pihak pembangkang mahupun NGO pro pembangkang,aku pasti jika tidak ditangani lebih awal oleh pihak berwajib ianya akan mencetuskan 13Mei 2.0 pula kali ini.

Jadi kepada Melayu Melayu Bangsat tak sedar dek untung,tolong baca sejarah mengapa terjadinya 13Mei 1969 dan apa persamaan nya dengan apa yang korang nak lakukan kali ini dalam artikel aku sebelum ini.Korang jangan jadi kaldai bodoh dan diperalatkan oleh bangsa haramjadah ini.Ingat! yang akan turun kelak baik dipihak mana sekalipun adalah orang orang Melayu belaka.Apa Cina buat?Apa India buat?Pastinya bila korang bersedia untuk bertumpah darah sesama bangsa dan agama,mereka semua senang senang duduk dirumah menonton Astro.Cerdik tahap mana pemikiran korang semua ini?

Kepada KAUM CINA dan INDIA suka aku nak memberi AMARAN!!!! Jangan cari pasal sama Melayu !!!! Jangan jadi batu api untuk cetuskan ketegangan sesama Melayu atau sama bangsa kamu!

Kali ini andai berulang tragedi yang sama Melayu akan pastikan bangsa kamu semua pupus dibumi bertuah ini.Kali ini kami lebih bersedia sapertimana persediaan yang kamu semua buat berbulan sebelum tragedi 13Mei korang cetuskan dahulu.Aku akan pastikan orang Melayu akan meMelayukan semua hartabenda korang yang korang kumpul selama ini di bandar bandar besar terutama Kuala Lumpur.Apa yang dilakukan Melayu Nusantara di Indonesia akan kami lakukan disini sebagai pengajaran kepada keturunan kamu semua.

Apakah itu yang korang mahukan?

Jika tidak bersyukurlah dengan kemakmuran dan kekayaan yang kamu perolehi atas kemurahan hati orang Melayu dari dahulu sehingga hari ini.Menjadi tanggung jawap kamu semua untuk menjaga agar keturunan kamu tidak mencabar hak istimewa orang Melayu,Raja Raja Melayu dan paling penting Agama Islam yang dianuti orang Melayu.

Mana mana pencabulan keatas 3 perkara yang aku sebut diatas adalah PENGISYTIHARAN PERANG kepada bangsa Melayu dan korang semua akan menaggung akibatnya.

DONT PLAY PLAY…

 

Posted in:

Newer Post Older Post Home

40 comments:

 

leman decaprio says:

June 29, 2011 1:52 AM Reply

untuk buat bangsa kamu faham erti sejarah…

satu kisah hebat yg gua baca malam ini, gua akan hebah di FB!

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 29, 2011 2:23 AM Reply

Salam bro Tingalkan Satu Peluru.
Sekadar mengkisahkan supaya orang Melayu murtad semua faham keperitan melaluinya suatu masa dulu.

Terima kasih kerana sudi panjangkan ke FB.
Salam perjuangan

 

Anonymous says:

June 29, 2011 2:25 AM Reply

kisah2 seperti ini yang perlu kita beritahu kepada generasi skrg.. kesenangan mudah menyebabkan generasi skrg lupa sejarah lalu.. saya berdoa agar Tragedi 13 Mei 1969 tidak berulang kembali dan pedang tuan biarlah tidak dimandikan dengan darah kembali seperti 42 tahun yg lalu..

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 29, 2011 2:29 AM Reply

Salam Anon 2:25AM.

Saya juga mendoakan yang serupa agar peristiwa pahit itu tidak berulang lagi.Terima kasih

 

iqram says:

June 29, 2011 2:34 AM Reply

memang melayu dgn melayu akan bergaduh…. tp yg susah nnt org Cina ngan india…… pertebungan ini akan menyatukan semula melayu…

 

mahawangsa82 says:

June 29, 2011 2:35 AM Reply

Alhamdulillah.. tulisan saudara amat membrangsangkan. Saya sokong spenuhnya, jika BERSIH masih berdegil akibatnya sgt buruk. yang peliknya kenapa pengikut BERSIH masih buta dgn siapa mereka berjuang. Allah shj yang tahu perasaan sy ketika membaca artikel saudara. Jika kaum lain betl mahu mencabar MELAYU baik lupakan. Kerana sejarah dh menyaatakan segalanya. dan ini janji sy sebagai MELAYU, wlpn sdkit hak MELAYU dipertikaikan hingga titisan darah terakir kami akn berjuang. ALLAHU AKHBAR!!!!

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 29, 2011 2:50 AM Reply

Salam sdra mahawangsa82.

Tak tahulah apa nak jadi dengan bangsa kita yang sangat mudah diperalatkan.Buta mata zahir dan buta mata hati.Agenda anasir luar untuk merentap ketenteraman bumi ini mudah sangat disokong.

Satu soalan cepumas untuk difikirkan semua…

Andaikata terjadi pertembungan antara Melayu dan Cina..adakah kita akan peduli sama ada mereka Cina MCA,Gerakan,PKR atau DAP?Pastinya tidak..

Sama juga Cina tidak akan peduli sama ada kita Melayu Pas,PKR atau Umno..semuanya pasti ditebas.Eluk kita renung renungkan bersama.

Salam perjuangan.

 

PAPA GOMO says:

June 29, 2011 3:56 AM Reply

salam bro…fuh membara siot jiwa gua baca artikel lu…memang terbaik lah….. Gua kasi panas……..

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 29, 2011 4:09 AM Reply

Salam bro Gomo.
Semua kebiadapan yang berlaku hari ini buat gua panasss je.
Apapun gua harap semua dapat berfikir dengan tenang dan bertindak sebaiknya…

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 29, 2011 4:11 AM Reply

Salam iqram.
Diharapkan begitulah.Tapi apakah Melayu perlu bertempur dahulu untuk mengenal erti penyatuan bangsa.

 

Anonymous says:

June 29, 2011 4:17 AM Reply

demi Agamaku yang ku junjung,
demi Bangsaku keris terhunus’
untuk mertabatkan kedaulatan tanah air ibu pertiwi…………..

sedia semua wahai MALAYU-islam…
junjungkan agamamu dan mertabatkan dari dipijak…
bersatu kita sebagai saudara….
sesunggunhya kita di pihak yang menang….

 

Anonymous says:

June 29, 2011 5:58 AM Reply

Bro APA
Arwah ayah aku ada cerita tentang Kiyai Salleh (org Bt. Pahat, Johor). Dia memang power, boleh ghaib (berada dibeberapa tempat dlm satu masa). Memang masa tu org cina takut sangat bila dengar nama dia. Ramai org cina yg ‘gugur’ dikerjakan. Aku ingat lagi masa 13 Mei, arwah ayah aku berkawal di pondok polis sebuah daerah di Johor. Ramai anggota polis dari Johor yang diarah ke KL utk membantu. Lepas beberapa hari ramai juga rakan dia yang tak pulang – menangis isteri2 dan keluarga.

Ngeri Bro – sapa pun tak mahu hari itu berulang lagi.

 

Wake UP! says:

June 29, 2011 3:18 PM Reply

Salam. Patutnya pi cari Cina dan India yang menyorok kat rumah tu. Tebas biar habis. Dok negara orang buat pu**mak tak habis-habis. Kiasu dan paria bila sebumbung gitulah jadinya.

 

Anonymous says:

June 29, 2011 5:08 PM Reply

Pengalaman trajis negara yang harus menjadi peringatan kepada semua dan tidak diulang. Terlalu banyak puak luar yang mengintai peluang untuk memporak perandakan negara kerana tidak mahu sebuah negara Islam yang makmur dan sejahtera serta mampu bersuara di persada antarabangsa…

 

Anonymous says:

June 29, 2011 11:16 PM Reply

Salaam..silap arwah atok nenek aku dulu. Sepatutnya JANGAN tinggalkan sorang pun si sepet dengan si gelap masa 13 Mei 1969 dulu. Ni la jadinya sekarang.

Si Melayu2 Bongok yang ikut si sepet siang, si singh kerusi roda dengan si ambabiga pro-murtad ni tak guna akal ker?

Kiranya ada lagi 13 Mei..kini aku dah ready
Let the ball roll…baby!!!

Wahdahu la syarikalah..

Abu Aliff, Melaka

 

Gerakan Timur says:

June 30, 2011 1:55 AM Reply

Salam Bro…

Pedang itu pedang sabil, yang dibuat khas untuk si empunya badan berdasarkan ukuran lilit ……

Ada benda lagi GT nak tanya… misteriiii…

Apa apa hal, GT nak copy paste artikel 13 mei lu. Lu tak kasi pun gua rembat!!! hahahahahahaha… (dgn gaya angkuhnya)

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 30, 2011 2:19 AM Reply

Salam Anon Bro GT.
Silakan dengan rasa hormat..

Salam Anon 11:16PM.
Betul tu…nasib baik saya umor 9thn masa tu klu tidak mesti dah dihabiskan sampai ke pangkal.

Salam Anon 5:08PM
Memang tragedi begini tak sepatutnya berulang,tapi kalau hanya mengulanginya sahaja yang dapat memberi pengaran kepada semua terutama orang Melayu..kita redhokan.

Salam bro Wake Up.
Takpe bagi jadi lagi sekali..kita tebas bagi habis kali ini

Salam Anon 5:08AM.
Harap sdra boleh share kisah Kiyai Salleh ini untuk kita kongsi.Tak banyak yang tahu kisah pendekar ini.APA pun terperanjat bila tenguk pedang Kiyai Salleh tak ubah pedang yang diwariskan kepada APA.

Salam Anon 4:17AM.
Demi agama yang kita junjung.
Demi bumi bertuah ini yang kita pijak.
Dengan izin Allah.

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 30, 2011 2:20 AM Reply

Salam Bro Gerakan Timur.

Silakan…silakan dengan hormatnya

 

Aku Ambil Peduli says:

June 30, 2011 3:31 AM Reply

salam.

salah ke perhimpunan BERSIH? mereka mahu tuntut pilihanraya yang bersih je, takde kaitan dengan perkauman.
PERKASA yang start nyalakan api perkauman, nak bunuh Cina la, India la.
Bagi saya apa yang penting ialah agama yang saya anuti, iaitu Islam. tiada istilah bangsa yang agung ke apa. masuk kubur malaikat tak tanya saya ni bangsa apa. Jadi berbuat baiklah sesama manusia. Selama saya belajar Al-Quran saya tak pernah jumpa ayat yang mengajak kita memupuk semangat assabiyyah. Sampai bila kita mahu hidup bermusuhan dengan Cina dan India? Jika mereka membuat salah, tegurlah dengan teguran yang membina, yang dapat memupuk perpaduan.

p/s:Sampai bila mahu mengasah parang?

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 30, 2011 4:14 AM Reply

Salam sdra Aku Ambil Peduli.
Saudara berhak berpendapat apa saja tentang BERSIH dan begitu juga yang menentangnya.Tapi biarlah saudara tahu apa yang saudara sokong dan ingin diperjuangkan.Sokongan membuta tuli tanpa menyelidiki asal usul BERSIH dan siapa penganjur sebenar dibelakangnya hanya memerangkap saudara saperti sekarang.

Bukan agenda pilihanraya BERSIH yang diperjuangkan bahkan lebih dari itu.Nanti 9hb Julai jika saudara berkesempatan berarak bilang lah berapa ramai Cina dan India yang turut serta dalam perhimpunan itu.Kemudian tanyakan diri saudara jika MEREKA dibelakang tenaga penganjuran nya kenapa mereka sendiri tidak turun bersama saudara dan penyokong lain?

Itupun kalau saudara tidak cedera bertempur sesama saudara sebangsa dan se agama ataupun pihak polis dan masih sempat berfikir dan bertanya kepada diri saudara.

Hayatilah dan pelajarilah sejarah bangsa sendiri dan jangan hanya jadi mangsa momokan orang lain.

 

Aku Ambil Peduli says:

June 30, 2011 5:32 AM Reply

berdasarkan pengalaman saya menyertai demo, ya betul kurangnya bangsa lain turun sekali. mungkin kerna tidak cukup kesedaran. kali ini pasti berbeza kerna mereka sudah ramai sedar, dan ramai rakan saya yang berbangsa india dan cina akan turut serta.isu Ambiga pula, salah ke seorang yang berketurunan india mahu jadi pemimpin? ya saya tahu siapa Ambiga. saya juga pernah menyertai inter-faith committee di UIA jadi saya faham akan permintaannya.

tidak akan ada kecederaan jika tiada sebarang tindakan agresif. berdasarkan pengalaman saya pada demo anti ISA 2009, fru yang memulakan provokasi. kenapa tidak dibiarkan saja perarakan itu bergerak secara aman? hari tu sepatutnya demo boleh habis awal kalau fru tidak mengeruhkan keadaan.
dan tindakan ibrahim ali yang mengeluarkan kenyataan mahu bunuh orang cina secara terbuka amatlah memalukan. bukankah cina dan india itu juga rakyat Malaysia? kenapa perlu ada double standard? inilah negara yang mengamalkan rasisme, yang lebih teruk daripada negara amerika syarikat.

ya saya juga mempelajari sejarah. banyak buku yang saya baca dan saya pasti saya bukanlah mangsa momokan orang lain.

 

Panglima Hitam says:

June 30, 2011 8:27 AM Reply

syabas dan tahniah sahabatku atas catatan pengalaman yang sangat bermakna ini. Insya Allah, kita akan bersama mempertahankan tanah Melayu ini dari gangguan bangsa lain. Jangan cuba bermain dengan kami, BURUK PADAHNYA! mohon copy catatan saudara untuk tatapan di http://wadahpanglima.blogspot.com

 

hafiz says:

June 30, 2011 12:18 PM Reply

Syabas Bro…Cuma orang2 Melayu Sekitar Lembah Klang yang lebih memahami Peristiwa sebenar 13 mei…

Allahuakbar

 

Anonymous says:

June 30, 2011 12:40 PM Reply

13 mei 1969 saya berumur 3 th dan tinggal di kampung medan Petaling Jaya dan sebagaimana penulis menceritakan pengalamannya begitu jugalah arwah ayah saya dan sahabat2nya mengawal tempat tinggal kami . Sampai ke akhir hayat demdamnya pada bangsa Cina tak padam2..semoga Allah menempatkan Arwah Ayah bersama mereka yg berimam..amin.

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 30, 2011 12:49 PM Reply

Salam sdra Aku Ambil Peduli.
Senario melalui protes ISA 2009 amat berbeza dengan apa yg sdra dan kawan2 lain ingin lakukan kali ini.Api kemarahan Melayu telah memuncak sejak 2009 dan kini menunggu sedikit spark sahaja untuk menukar perarakan ‘Jalan Jalan Cari Makan’ sdra kepada peristiwa berdarah.

Bukan ingin menakut nakutkan sdra atau penyokong saperti sdra sekadar mengingatkan sahaja sesama bangsa dan seagama.Mungkin kali ini perlu ramai Melayu saperti sdra gugur di Dataran Merdeka untuk mengajar bangsa lain agar jangan mempersendakan Melayu selepas ini.

Jadi sdra ada pilihan…Sama ada duk relax relax nonton Astro kat umah atau mungkin menjadi statistik untuk apa jua kemungkinan.

Mengenai sejarah yang sdra baca dari buku buku…Buku Buku???
Carilah sumber lain selain buku sejarah ciptaan Barat tu.Itulah sebabnya Melayu ramai hilang arah sebab percaya sejarah dari buku.
Silakan…di blog ini ada pautan untuk Warisan Khazanah Sejarah Melayu kalau sdra ingin lebih tahu apa itu sejarah bangsa sendiri?

Salam

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 30, 2011 12:53 PM Reply

Salam sahabat Panglima Hitam.
Terima kasih.Mungkin saya terlepas pandang blog sdra sebab biasanya diFB je.InsyaAllah akan saya pautkan blog sdra nanti.

Salam perjuangan

 

Jangan Silap Lagi! says:

June 30, 2011 12:59 PM Reply

Kpd Aku ambil Peduli.

Apa yang rasis nya org melayu nie… Org pling kya di msia nie bangsa aper.. KO x check ka.. Kalo mrk ditindas, x kan bangsa mrk bole mjd pling kaya di sini… Pkai keta mewah, umah mewah dll… Ko x sedar2 ker.. Kita dh beri apa yg hak utk mrk, jgnlah melebih2.. Mereka naik kepala sbb ada org melayu mcm kau nie yg sokong mrk… Ko nk ckp adil, kan lg bagus kalo parti yg mengaku islam, pergi bantu org islam malaysia yg tertindas mcm ibu2 tunggal, anak2 yatim, mualaf kita tu lg elok…utamakan lah mereka nie…Aku x nmpk parti kau buat semua tu.stakat derma, parti pemerintah pun derma.. Ko g skolah kt uia tu dulu, sape yg tanggung…Ko ade pkir tu semua…mana ada… Mana ada bangsa lain di dunia nie yg lahir , terus2 di ajar islam selain dri bangsa melayu… Jika ada bangsa lain pun amat sikit bilangannya… Beb syukurlah ko lahir bangsa melayu, kalo bangsa lain, aku x tau ko agama apa skrg.. Amerika syarikat lagi bagus dri malaysia dr segi hak asasi, ko buta ke beb… Presiden amerika skrg nie pon dipilih oleh yahudi, kalo yahudi tue nk letak kaler kuning ka, merah ka, die punye suka larr.. KO x nmpak ke mainan mrk nie.. Amerika jd bgitu sbb jati diri bangsa mrk sudah kurg, akhirnya org luar yg menentukan kuasa pemerintahan mrk.. Beb, kata belajar smpi U, x kan lah nie pon x leh pkir.. Jgn asyik nk menyalahkan kerajaan shj, tp diri sndiri tdk mhu berusaha lebih..

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 30, 2011 1:01 PM Reply

Salam Anon 12:40PM.
Rupanya kita berjiran masa tragedi itu berlaku ya.Cuma saya beruntung sikit sebab boleh berlagak selit golok kat pinggang masa tu,bertempur belum tahu lagi…he he he.

Ayah saya masih hidup lagi tapi tak tahulah apa ada difikiran nya sebab dia jenis yang menyimpan rasa.Tapi darah pahlawan nya mengalir ditubuh saya dan pastinya dia bangga saya menyambung perjuangan nya,kalau tidak masakan dia mewariskan pedang ‘pengikut Kiyai Salleh’ kepada saya.Pedang yang suatu masa dahulu pernah beterbangan diudara Kuala Lumpur.Yang pasti dia juga punya sebilah yang sama..beerti kali ini kami akan berjuang bersama dan saya tidak lagi jadi ‘tukang tidur’ macam 42 tahun dahulu.

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

June 30, 2011 1:06 PM Reply

Salam sdra Jangan Silap Lagi.
Saudara dah katakan apa yang patut dikatakan.Saya tidak perlu menokok tambah,cukup jelas.
Salam perjuangan.

 

Anonymous says:

June 30, 2011 2:21 PM Reply

HIDUP MELAYU!!!

 

Anonymous says:

June 30, 2011 3:03 PM Reply

Siapa punca semua ini? Kitalah! Sebab bagi terlampau banyak muka pada haram jadah tu. Dah tu sapa yang bagi haram jadah tu semua kaya raya? Kitalah! Kita tu sapa? Kitalah yang memerintah tanah bertuah ini. Lu kutuk orang. Semangat aje tak cukup bang oii! Tengok lah Palestin. Lu ada berani mcm tu? Lu cukup persediaan ke? klau setakat retorik…..ptuih! Nak ikan bikis pun pegi beli kedai haram jadah tu. Lima hari haram jadah tu tutup kedai mengelabah lah lu orang makan lipas dengan cencorot. Kalau kerajaan tak bantu orang melayu jangan nak cakaplah. Lu orang sendiri mau ingat la. Motor pancit pun tak reti nak buat apa. Lu nak lawan pakai apa? Parang kontot? Pakai SMS boleh lah!

 

Afiz Fadzi says:

June 30, 2011 6:12 PM Reply

Salam kpd semua..agak berapi komen yg kita dpt drpd posting ni.baguslah,sekurang-kurangnya beri kita kesedaran yg keamanan tu penting utk semua org..tapi jgn risau sbb nasi belum jd bubur..kita kene beri sokongan pd pihak polis utk kawal keadaan.psl pedang terbang atau tentera sabil kita simpan-simpanlah dahulu..kpd Aku Ambil Peduli:
1.saya setuju dgn pandangan saudara psl perhimpunan ini..
2…tapi sampai satu part saya terpaksa menentang perhimpunan ini.
3…kerana bukti-bukti kukuh dah diperoleh oleh polis yg mengatakan perhimpunan ini boleh jadi tak terkawal dan kacau bilau..polis bukan buat keje semberono.mereka jauh lebih teliti drpd saudara.
4.dgn adanya elemen komunis, tak mustahil elemen lain mcm agenda kristian,freemason,agen asing tumpang sekaki utk buat anarki.
5.adakah sanggup kita lihat elemen islamic fundamental (dari Pas) bersekongkol dgn mereka?
6.psl kaum cina,saya setuju dgn saudara yg kita tidak perlu memusuhi mereka.tapi kene ingat yg mereka juga ada mempunyai kesumat dan membuat tuntutan yg bukan2 seperti Dong Jiao Zhong dan lain2 yg meliputi isu pendidikan dan kebebasan beragama yg boleh menggugat hak org melayu (termasuk la cucu cicit kita esok)..kene ingat tu.jgn kita musuhi mereka..cuma kene berwaspada..
7.cuba tanya org2 lama (anda org terpelajar,jgn baca buku teks aje)pasal 14 hari bintang 3 berkuasa di tanah melayu.apa jadi pada org melayu ketika itu? sekurang-kurangnya disitu kita boleh menilai sedikit sebanyak hati budi kaum yg satu ni.

Banyakkan buat research.Jgn terkongkong dgn hasutan dan sumber2 yg belum tentu sahih.Kita org Islam kene bersabar & bijaksana dlm bnyk perkara.

 

Suzaku05 says:

June 30, 2011 9:18 PM Reply

Kepada
Aku Ambil Peduli says:
June 30, 2011 5:32 AM

Mmg tak salah utk berhimpun tetapi cara perhimpunan tu mesti la ikut peruntukan undang2 dan meletakan kepentingan rakyat sebagai keutamaan.

Kenapa tak dibuat di stadium?
Kenapa tak dihantarkan wakil bersama petisyen.
SPR dah beritahu jawapan kepada permintaan BERSIH tapi kenapa masih juga nak berdemo
Kita lihat di Mesir dari perarakan aman menjadi satu rusuhan. adakah itu yg BERSIH mahukan?

Silent majority mmg menolak BERSIH dan sebagai Melayu Islam saya mmg rasa terancam dgn aktiviti kumpulan yg samar2 hala tujunya.

 

Anonymous says:

June 30, 2011 9:24 PM Reply

Sangat bagus tulisan2 ko orang yg boleh aku panggil adik2 kerana aku
pd masa 13 Mei, sudah tingkatan 4, dan untuk pengetahuan adik2 semua
kampungku betul2 berdepan dengan Kampung Baru (New Village) yang
menempatkan sebahagian besar bekas2 gerila dan talibarut komunis.
Kalau adik2 pernah melalui Jalan Klang ke Banting, tentu adik2
perasan. Sungguh pun begitu saya tak berpeluang mengalami
pertempuran, melainkan pengalaman ‘curfew’.
Kejadian tidak merebak sampai ke kampung saya, hanya setakat
Klang sahaja. Saya hanya mendapat feedback yg sangat tragis dari
sahabat2 yg terlibat secara langsung, walau bagaimana pun
sekarang ini ‘payung’ adalah tersedia , insyaAllah kalau berlaku
ditempat saya adalah kami bersama wak2 seetnik dengan saya
menampannya.

Wak.

 

Anonymous says:

July 1, 2011 12:48 AM Reply

…ternyata aku lebih was2 dgn bangsa bangsat sepet ketika ini. golongan ini sentiasa mengintai peluang untuk memusnahkan kaum Melayu.

 

Aku Peduli Apa @ APA says:

July 1, 2011 2:31 AM Reply

Salam semua sdra yang meninggalkan komen.

Hari ini blogger.com buat hal tak boleh posting dari siang tadi,jadi tk sempat nak jawap komen satu persatu.Terima kasih kerana komen komen bernas sahabat semua.

Terima kasih kerana berdebat dengan berhemah walaupun berbeza pandangan.

Salam

 

MPP says:

July 1, 2011 2:37 AM Reply

Salute lu bro.. InsyaAllah.., Tanah ini tanah kita. Tanah ni milik pusaka bangsa. Kita pertahankan hak generasi kita sampai ke denyutan nadi terakhir!

 

Anti Jumud says:

July 1, 2011 2:41 AM Reply

Entry yang baik untuk menyedarkan Melayu yang semakin hilang arah oleh sebab tangan-tangan halus kafir. Ketaksuban dan kejumudan Melayu PAS dan PKR kepada DAP begitu terselah sehingga lupa kepada sejarah bagaimana peritnya ketika peristiwa 13 Mei. Inilah akibatnya apabila mereka tidak sesekali menoleh ke belakang ketika berjalan yang akhirnya menyebabkan generasi masa depan akan merempat di bumi sendiri. Oleh itu, Melayu perlu kembali semula menoleh ke belakang merenung tapak-tapak lama hasil perjuangan pejuang terdahulu. ANTI JUMUD

 

Anonymous says:

July 1, 2011 3:30 AM Reply

Alhamdulillah .. syukurlah Ada Anak Melayu berjiwa pahlawan Melayu disini. Bonda bangga sangat dan rasa bersemangat dengan janji anaknda diakhir tulisan. “Jika tiga perkara diatas …” emm .. pedang warisan Kiyai .. Semuga semua Melayu Islam dan mereka yg ikhlas kepada kita dan negara kita, dilindungi dari mara bahaya, Ameen .. Sebenarnya lebeh kurang 6 bulan sebelum 13 May 1969, telah berlaku pertumpahan darah antara Melayu dan Cina diPulauPinang dan diBukit Mertajam dan tempat2 lain yg berhampiran. Banyak nyawa terkorban dari kedua belah pehak. Tanpa pengetahuan sesiapa dari orang Melayu, orang2 cina telah membuat persiapan untuk membunuh orang2 Melayu. Mereka membuat lembing besi yg dihujungnya tajam dan bengkuk, serta parang, golok dan buluh runcing. Bonda masa tu berumur 15 tahun, arwah abah kerja polis, dah tentu bonda banyak mendengar berita dari arwah abah.

 

salam nora says:

July 1, 2011 4:01 AM Reply

salam pada APA dan semua pembaca…

Sekarang api perkauman mula meningkat, ada pula pihak yang nak ambil kesempatan. melayu patut bersukur kerana ISLAM adalah salah satu ciri2nya. Maka, tidakkan itu Qada dan Qadar Allah menjadikan begitu. Maka hamba rasa bertuah. Namun, perlu diingat ramai masih belum bersedia, percaya ibu2, kanak2, orang yang tidak bersalah akan jadi mangsa.

Cuba bayangkan jika 300,000 orag berkumpul. Tidak semua untuk perjuangan bersih, akan ada yang mula membuat provokasi. Bila seorang akan merebak, polis juga manusia, ada kesabaran. Mereka mungkin terjebat dengan provokasi oleh segelintir yang memang nak membuat onar.

Maka terjadi seperti mana 13/5/1969. Perhimpunan kemenangaan DAP bertembung dengan perarakan kematian, bila timbul suara nyatakan simati mati dibunuh melayu. Maka amarah mula naik. Jika ini yang ditakdirkan untuk bumi bertuah ini maka hamba perlu terima.

Bagi Bersih,
stadium diberi sudah,
untuk berbincang dalam parlimen dibuka sudah,
SPR panggil untuk berbincang sudah,
amaran dari polis sudah,
tapi apakan daya perhimpunan juga yang diharapnya, maka hamba terima.

Bayangkan, hari itu, malam itu dalam berita mula menyatakan perintah darurat dikuatkuasakan, kematian mula berlaku, bangunan mula dibakar, perarakan kawanan manusia besera senjata disana sini, ada pihak mula buat sekatan jalan, Kuala Lumpur mula lumpuh, angkatan tentera mula dikerankan, dibandar bandar besar lain mula berlaku kekacauan, polis mula hilang kawalan, statistik kematian, kehilangan mula meningkat…ADAKAH YANG HILANG, MATI ORANG YANG BERSALAH? MASA ITU ORANG2 POLITIK, DALANG SEBENAR MULA LARI KELUAR NEGARA, MENGAJAK ORANG LUAR MASUK CAMPUR. Maka hamba terima..

Fikir2kan lah, hari inipun hamba rasa semua orang dalang disebalik itu sudah ada rancangan untuk lari sebagaimana orang yang berhimpun merancang untuk bergaduh. Tiket kapal terbang sudah dibeli dan sebagainya..

2 Responses “APA: Pengalaman Tragedi 13 Mei” →
  1. This internet site carries a very good offer of very good straight down to earth well getting information also it will require to hold out tremendously well, if it hasn’t already? I liked studying about some while using products!

    Reply
  2. wonderful site, very articulate. I like it in deed. I come acoss this writing by yahoo search engine. I will read your site weekly and recommend it to my pals. Please keep it fresh. Keep on the good work. – A techie

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: